مرکز رشد شريف

دومين استارتاپ تريگر دانشگاه صنعتى شريف با اعلام برترين‌ها به كار خود پايان داد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شریف؛ این رویداد (StartupTrigger) که به منظور آشنا کردن دانشجویان دانشگاه با شرایط ایجاد یک استارتاپ و تجربه کردن تعاملات گروهی و آموزش‌های اولیه برای عملی‌کردن یک ایده برگزار شد، به همت دانشجویان این دانشگاه در مجموعه ی ستاک و شتاب دهنده ی شریف (Sharif Accelerator) و با مطالعه مدل‌های موفق جهانی و با توجه به نیازهای دانشجویان دانشگاه طراحی و اجرا شده است.
بنا بر این گزارش؛ یکی از نقاط تمایز این رویداد نسبت به دوره قبلی اضافه شدن 4 کارگاه آموزشی «تفکر طراحی» به سرفصل‌های آموزشی بود که برای سومین بار در سراسر کشور آموزش داده شد. در چهار روز نخست، 8 کارگاه‌ آموزشی، ملاقات‌‌های سریع، آشنایی شرکت‌کنندگان با یکدیگر و صحبت با میهمانان ویژه در برنامه قرار داشت. در این بازه زمانی شرکت‌کنندگان فرصت داشتند هم‌گروهی‌ها و ایده نهایی خود را انتخاب کنند.
در روز نخست این رویداد دو کارگاه «مدل کسب‌وکار» و سپس « تفکر طراحی» برگزار گردید. در کارگاه نخست افراد با تعاریف اولیه مدل و بوم مدل کسب‌و‌کار آشنا شدند تا در مراحل پایانی بتوانند با استفاده از این ابزار کسب‌وکار خود را طراحی نمایند. این دوره توسط مهندس وحید عطاری دانش‌آموخته صنایع و MBA دانشگاه شریف و بنیانگذار کسب‌وکار اینترنتی «پزشک خوب» ارائه گردید. کارگاه دوم بلافاصله پس از اتمام کارگاه نخست و با عنوان «تفکر طراحی» آغاز گردید. مهدی مظاهری، مدرس قسمت نخست این کارگاه، فارغ‌التحصیل برق دانشگاه شریف و بنیانگذار استارتاپ چیتار، در این بخش از برنامه به تعریف اصول تفکر طراحی و مراحل مختلف روش‌های حل مساله پرداختند.
در دومین روز این رویداد آموزشی «کارگاه مقدمه‌ای برتیم‌سازی» برپا شد. در این کارگاه یک ساعته سعی بر آن شد هرآنچه برای تشکیل یک تیم استارتاپی منسجم نیاز است آموزش داده شود. این دوره توسط پریا اصلانی مشاور و مربی شغلی و موسس گروه لاک پشت برنده ارائه گردید. پس از کارگاه خانم اصلانی که با یک بازی تیمی پایان پذیرفت قسمت دوم کارگاه«تفکر طراحی» در ادامه روز قبل و این بار توسط مدرس دوم آقای فرید آیت برگزار شد. فرید آیت دانش‌آموخته ممتاز طراحی صنعتی از دانشگاه تهران و بنیانگذار اپلیکیشن کارتون‌ساز کفشدوزک بود. وی در روز دوم به روش‌های شناسایی مخاطب و نیازهای مشتری پرداخت.
در سومین روز از رویداد و در بخش نخست آقای محمدشکرچیان، موسس و مدیر عامل شرکت مروا در کارگاه «زندگی کارآفرین» به عنوان یکی از کارآفرینان موفق حوزه آی‌تی کشور مسیری که در زندگی حرفه‌ای خود طی کرده بود را برای مخاطبین روایت کرد. پس از آن آقای مهدی مظاهری در سومین بخش از کارگاه تفکر طراحی در مقابل مخاطبین قرار گرفت و به اهمیت منطق اقتصادی در راه اندازی ایده اشاره کرد. وی با بررسی و تشریح انواع روشهای بازخورد از مشتری این بخش از کارگاه را نیز به اتمام رسانید.
در آخرین روز آموزشی رویداد و در بخش اول، استاد شهرام صادقی، مشاور بازاریابی و امور مالی و مدیر سابق شرکت مشاوره آتیه بهار با موضوع «نحوه ارائه ایده» در روز سی‌ام اردیبهشت به آموزش نحوه ارائه ایده موفق، بایدها و نبایدهای ارائه‌ ایده در مقابل سرمایه‌گذاران و ذکر چند نمونه موفق از ارائه به مخاطبین پرداخت. پس ازپایان کارگاه نخست آقایان مظاهری، آیت و خانم نیکو فروردین(هم‌بنیانگذارو توسعه دهنده اپلیکیشن کفشدوزک) به صورت مشترک کارگاه چهارم و نهایی تفکر طراحی را با برگزاری یک ورکشاپ عملی و با هدف ساختن یک پروتوتایپ به پایان رساندند.
• برگزاری ملاقات‌های سریع برای تیم‌سازی
این قسمت از برنامه در چهار روز اول پس از هر کارگاه و به هدف آشنایی تک‌تک افراد با یکدیگر اجرا می‌شد. در این قسمت افراد دو‌به‌دو روبروی هم می‌نشستند و هریک به مدت 90 ثانیه فرصت داشتند تا خود،توانایی‌ها و ایده‌شان را معرفی کنند. این فرآیند در17 مرحله و هر بار با فرد جدیدی تکرار می‌شد تا جایی که در پایان کارگاه‌ها همه‌ شرکت‌کنندگان حداقل یکبار با هم تعامل داشتند.



در دو روز آخر(هکتان)، به شرکت کنندگان 14 ساعت زمان داده شد تا به همراه تیم تشکیل شده به سوال‌های اساسی ایده منتخب‌شان جواب دهند و برای ارائه 5 دقیقه ای به داوران و حضار در روز پایانی آماده شوند. در نهایت سه تیم برتر انتخاب و به آنها جوایزی اهدا شد.

نتایج نهایی این رویداد شرح زیر بود: مقام اول : تیم «کدآموز»- آموزش برنامه نویسی به دانش‌آموزان (برنده جایزه دو میلیون و پانصدهزارتومان)

مقام دوم: تیم «سَمعَپ»- تولید یک اپلیکیشن برای افراد ناشنوا جهت برقراری ارتباط با اجتماع (برنده جایزه یک میلیون و پانصدهزارتومان)

مقام سوم: تیم «دَدَر»- ارائه خدمات و بسته های گردشگری (برنده جایزه یک میلیون تومان)



در پایان علاوه بر جوایز مشخص شده از طرف شرکت فناپ به برگزیده‌ها نیز جایزه غیر نقدی اهدا گردید. لازم به ذکر است این رویداد مسیری برای ورود تیم های شکل یافته به برنامه‌های توسعه کسب و کار خانواده ی کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف مانند شتاب دهنده شریف Sharif Accelerator محسوب می‌شود. گفتنی است این رویداد به صورت فصلی برگزار خواهد شد و دوره سوم این رویداد، طبق برنامه در تابستان سال 94 برگزار می‌شود. علاقه‌مندان برای حضور در دوره ی سوم این رویداد می توانند از 17 خرداد به سایت ستاک مراجعه کرده و برای این دوره پیش ثبت نام کنند.