مرکز رشد شريف صفحه نخست

محصولات دانش‌بنيان استانداردسازى مى‌شود / تفاهم‌نامه با اداره استاندارد

New Page 1

معاون نوآورى و تجارى سازى فناورى معاونت علمى با اشاره به ضرورت استانداردسازى محصولات دانش‌بنيان، گفت: تفاهم‌نامه‌اى با اداره استاندارد داشته‌ايم و نياز داريم برنامه‌ريزى ويژه‌اى در اين حوزه انجام دهيم.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزارى فارس، به نقل از  مركز روابط عمومى و اطلاع رسانى معاونت علمى و فناورى رياست جمهورى، محمود شيخ زين‌الدين معاون نوآورى و تجارى‌سازى فناورى معاونت علمى و فناورى رياست جمهورى با اشاره به ارتباط شركت‌هاى دانش‌بنيان با مسائل اقتصادى، اظهار داشت: حوزه اقتصاد دانش‌بنيان با موضوع علمى فناورى است ولى جنس آن اقتصادى اجتماعى است بنابراين براى فعاليت در اين حوزه ما بايد به نظام ملى نوآورى توجه كنيم زيرا موضوع از جنس اقتصاد است و كنش‌گرهاى مختلف مانند بيمه، ماليات، بانك‌ها، دانشگاه‌ها و زير ساخت‌هاى قانونى به طور عام در آن دخالت دارند.

وى افزود: ما در بخش شركت‌هاى دانش‌بنيان به لحاظ علمى مشكلى نداريم اما به لحاظ اقتصادى و مسايل بازار دچار خلاء جدى هستيم. حتى در نظام ملى نوآورى نيز در زير نظام‌ها مشكل داريم. البته سعى شده است به اين ابعاد كم و بيش توجه شود.

شيخ زين‌الدين با اشاره به ضرورت تقويت زيرنظام استاندارد در حوزه علم و فناورى، اظهار داشت: ما در زيرنظام استاندارد مشكل داريم و اگر نتوانيم محصولات دانش‌بنيان را استاندارد كنيم با مشكل بيشترى مواجه مى‌شويم كه مسئوليت اين كار با اداره استاندارد است اما بايد در اين حوزه فعاليت بيشترى داشته باشيم. استاندارد كردن اين گونه مسائل نياز به تبحر و اشراف زيادى دارد برهمين اساس تفاهم‌نامه‌اى با اداره استاندارد داشته‌ايم و نياز داريم برنامه‌ريزى ويژه‌اى در اين حوزه داشته باشيم.

معاون نوآورى و تجارى سازى فناورى معاونت علمى و فناورى رياست جمهورى اضافه كرد: در حوزه نفت نيز بزرگ‌ترين مسئله همين است و هنوز موفق نشديم استانداردى را براى سنجش محصولات داخلى تعريف كنيم البته با همت وزارت نفت و سازمان ملى استاندارد و تفاهم‌نامه‌اى كه با اين دو مجموعه داريم سعى داريم اين كار را انجام دهيم.

وى با بيان اينكه هنوز موفق نشديم براى بسيارى از تجهيزات دانش بنيان ساخت داخل استاندارد ملى تعريف كنيم، گفت: در همان حوزه عرضه محصولات علم و فناورى نيز جا براى تغيير نگاه ضرورى است. در بسيارى از دانشگاه‌هاى كشور به كل زنجيره محصولات حاصل پژوهش توجه نمى‌شود؛ با اين حال قائل به اين نيستيم كه دانشگاه متولى تجارى‌سازى محصولات خودش است بلكه براى اين كار بايد برنامه ريزى كنيم.

* تحريك بازار تقاضاى محصولات دانش بنيان

معاون تجارى‌سازى و نوآورى معاونت علمى و فناورى رياست جمهورى همچنين از سياستهاى جديد اين معاونت براى رواج فروش محصولات دانش بنيان و تحريك بازار تقاضا براى اين محصولات خبر داد و اظهار كرد: هدف از اين برنامه اشتغال دانش آموختگان دانشگاهى است. از همين رو راهبرد معاونت علمى در حوزه علم و فناورى به جاى تقويت حوزه عرضه، بر روى بازار تقاضا خواهد بود.

وى با اشاره به برگزارى نمايشگاه تجهيزات ساخت داخل كه حدود ارديبهشت ماه گذشته برگزار شد، گفت: براى مثال نمايشگاه تجهيزات ساخت داخل، از جنس تحريك تقاضا بود؛ هم اكنون بزرگ‌ترين خلاء كه در حوزه علم و فناورى وجود دارد كمبود بازار تقاضا است.

شيخ‌زين‌الدين با تاكيد براينكه در بخش عرضه محصولات دانش بنيان و فناورانه اقدامات خوبى طى 30 سال گذشته شكل گرفته است، افزود: اما در حوزه تقاضا و ايجاد بازار، هنوز مشكل داريم و براين اساس نقطه تمركز معاونت علمى در ايجاد بازار است.

معاون تجارى‌سازى و نوآورى معاونت علمى و فناورى رياست جمهورى تاكيد كرد: با اجراى اين برنامه محصول توليد مى‌شود، فناورى توسعه پيدا مى كند و اشتغال به وجود مى‌آيد و از همه مهم‌تر اينكه شركت‌هاى متكى به دانش شكل مى‌گيرند.

وى با بيان اينكه تحقق اقتصاد مقاومتى و اقتصاد دانش بنيان موضوعى فراتر از توسعه علم و فناورى است، ادامه داد: توسعه علم و فناورى شرطى لازم است اما كافى نيست؛ وقتى بحث اقتصاد مطرح مى شود بايد فارغ التحصيلان دانشگاهى كه نهادهاى اجتماعى محسوب مى‌شوند نيز در حوزه اقتصاد فعال شوند اما تاكنون در كشور به اين مورد پرداخته نشده و اين نهادهاى اجتماعى ساماندهى نشده اند. اين نقطه ضعف بايد برطرف شود.

وى برگزارى نمايشگاه تجهيزات ساخت داخل را نمونه‌اى از اين برنامه برشمرد و گفت: تدوين‌آيين نامه 5 درصد فروش محصول شركت وابسته به دانشگاه و اعطاى جايزه تجارى سازى فناورى نيز از جمله اين برنامه‌ها است.

معاون تجارى‌سازى و نوآورى معاونت علمى و فناورى رياست جمهورى خاطرنشان كرد: ايجاد انگيزه براى شركت‌هاى دانش بنيان كه محصولاتشان را عرضه كنند و نيز تشويق هيات علمى براى ايجاد شركت دانش بنيان و رواج فروش محصولات از جمله برنامه‌هاى در دست اقدام در حوزه تجارى سازى فناورى است.