مرکز رشد شريف صفحه نخست

طرح «موانع تجارى‌سازى ايده‌هاى نخبگان» رونمايى شد

براى نخستين بار در كشور طرح «موانع تجارى‌سازى ايده‌ها» توسط مركز پژوهشى علوم انسانى و مطالعات اجتماعى جهاد دانشگاهى واحد اصفهان رونمايى شد.

على زارعى، مديرگروه نخبه‌پرورى خيريه كارآفرين باقرالعلوم (ع) در حاشيه اين رونمايى كه عصر روز پنج شنبه انجام شد، در گفت‌وگو با خبرنگار پژوهشى خبرگزارى دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه اصفهان، با بيان اين‌كه بزرگترين سرمايه يك كشور دانشمندان و مخترعان آن هستند، گفت: براى دستيابى به اهداف سند چشم انداز 1404 بايد حمايت‌هاى همه جانبه‌اى از نخبگان كشور انجام گيرد.

وى با بيان اين‌كه براى رفع موانع تجارى‌سازى اختراعات و ايده‌هاى نخبگان نياز به پژوهش‌ها و راهكارهاى علمى است، افزود: براى انجام پژوهش‌هاى علمى بايد نمونه‌هاى آمارى و علمى داشته باشيم. وى تصريح كرد: در حال حاضر مسؤولان و علاقه‌مندان به انجام اين كار اطلاعات كافى و آمارى صحيحى ندارند و معضلات نخبگان به صورت پراكنده و دسته‌بندى نشده مطرح مى‌شود.

مديرگروه نخبه‌پرورى خيريه كارآفرين باقر العلوم (ع) ادامه داد: براى اولين بار در كشور با توجه به نيازى كه در رفع معضلات نخبگان احساس مى‌شد، طرح «تجارى‌سازى ايده‌ها با تجربه نخبگان» توسط مركز پژوهشى علوم انسانى و مطالعات اجتماعى جهاد دانشگاهى واحد اصفهان ارائه شد. زارعى خاطرنشان كرد: اين طرح به صورت كاملا علمى مشكلات و موانع نخبگان را از ديدگاه خود آنها جمع‌آورى كرده و با استفاده از روش‌هاى آمارى و ميدانى، اطلاعات و يافته‌ها تجزيه و تحليل شده است.

وى علت انتخاب اين طرح را كمبود اطلاعات روشمند و مستند در كشور دانست و اضافه كرد: متاسفانه نمونه آمارى قوى و مستندى براى تحقق نخبه‌پرورى در كشور وجود نداشت، اما با انجام اين طرح به پژوهشگران و مسؤولان كمك بسيارى در رفع مشكلات مى‌شود. مديرگروه نخبه‌پرورى خيريه كارآفرين باقر العلوم (ع) با بيان اين‌كه اين طرح از زمستان سال 89 شروع و تا زمستان سال 90 ادامه داشت، گفت: نخبگان توسط شوراى پيوند مخترعين و خيرين كارآفرينان به مركز افكار سنجى جهاد دانشگاهى دعوت شدند و مشكلات آنها مورد بررسى قرار گرفت.

به گزارش ايسنا، اين طرح نتيجه بيش از يك هزار و 500 نفر ساعت مطالعه و عمليات ميدانى است كه در مدت كمتر از يك سال توسط پژوهشگران جهاد دانشگاهى واحد اصفهان انجام شده است. در اين طرح تلاش شده است با نگاهى دقيق به مطالعه تجربه نخبگان در مسير تجارى‌سازى پرداخته و موانع تجارى‌سازى ايده‌ها از نگاه خود آنان بررسى شود تا با تحليل و تفسير تجربه نخبگان معانى پنهانى و لايه‌هاى نهفته اين موانع آشكار شود.