مرکز رشد شريف

راه اندازى آزمايشى جامعه مجازى آموزشى «ليديس» توسط واحد فناور مركز رشد شريف

جامعه مجازى مبتنى بر يادگيرى و انتقال دانش توسط يكى از واحدهاى فناور مستقر در مركز رشد فناوري هاى پيشرفته دانشگاه صنعتى شريف راه اندازى شد.

محمود كاظمى- مدير پروژه ليديس در شركت توسعه مديريت راهبردى امين- در اين باره گفت: فراهم سازى فضايى براى درس خواندن به‌ صورت جمعى و جذاب نمودن لحظات درس خواندن براى دانش آموزان از اهداف اصلى طراحى ليديس بوده است.

كاظمى گفت: ليديس وب سايتى است كه مشابهى براى آن نه در داخل كشور و نه در خارج از كشور وجود ندارد و هم از ديدگاه آموزش در كشور و هم از ديدگاه تجارت الكترونيكى پديده‌اى نو و بى مانند است. اين وب سايت براى آموزش دانش آموزان مقاطع مختلف طراحى شده است. البته در فاز اول اين سايت فقط به دانش آموزان اول راهنمايى تا سوم دبيرستان (رياضى و تجربى) خدمت رسانى خواهد كرد.

وى افزود: در طراحى مفهومى اين محصول تعداد زيادى از كارشناسان باسابقه در امر آموزش كشور نقش داشته‌اند و محتواى آموزشى اين وب سايت توسط بسيارى از مدرسين برجسته‌ى آموزش كشور تدوين شده است. مطالب اين وب سايت مطابق حيطه شناسى بلوم طراحى شده و زمان بندى‌هاى آموزشى در ليديس بر اساس منحنى‌هاى فراموشى طراحى شده است. ظاهر اين وب‌سايت در نگاه اول بسيار شبيه به سايت‌هاى شبكه‌هاى مجازى است. اما با مشاهده‌ى بخش‌هايى مانند مرور مطالب درسى، مرور فلش كارت‌ها، آزمون‌هاى ثانيه‌اى و هفتگى، كارنامه‌ها و گزارشات پيشرفت تحصيلى بيننده را به اين سمت سوق مى‌دهد كه اين سايت شبكه اجتماعى با هدفى خاص طراحى شده كه آن هدف آموزش است.

مدير پروژه ليديس ادامه داد: استفاده از اين وب سايت به اين صورت است كه دانش آموز پس از ثبت نام در ليديس برنامه‌ى درسى كلاس‌هاى روزانه‌ى خود را به سيستم معرفى مى‌كند و همچنين زمان‌ آزمون‌هاى هفتگى خود را تعيين مى‌نمايد. پس از آن بر اساس اينكه دانش آموز هر روز در مدرسه چه مطالبى را آموخته مطالبى را براى مرور در اختيارش قرار مى‌دهد. مرور اصلى‌ترين بخش ليديس است و اهداف آموزشى سايت نيز در اين قسمت محقق مى‌شود. متن‌هاى مرور كه در سايت به عنوان «سلول» نامگذارى شده است توسط گروه محتواى ليديس كه متشكل از مؤلفين برجسته‌ى امر آموزش در كشور است، تدوين شده است. اما نكته‌ى جالب توجه در ليديس اين است كه دانش آموز مى‌تواند متن‌هاى معادل را نيز در سايت مطالعه كند.

اين متن‌هاى معادل مى‌تواند توسط معلمين ديگر كه در سايت عضو هستند نوشته شود يا حتى دانش آموز مى‌تواند سلول نوشته شده توسط معلم خود را در سايت مرور نمايد. دانش آموز هنگام مرور مى‌تواند از مطالب موجود در سايت فلش كارت بسازد و در زمان‌هاى معينى آنها را مرور كند. پس از اينكه مطالعه توسط دانش آموز به پايان رسيد سايت از او آزمونى كوتاه مى‌گيرد. يكى ديگر از فعاليت‌هاى آموزشى در ليديس آزمون‌هاى هفتگى است كه بر اساس برنامه‌ى داده شده توسط خود دانش آموز فعال مى‌شوند. سوالات آزمون‌ها از بانك سوالات ليديس استخراج مى‌شود كه سطح سختى آنها توسط كارشناسان بخش محتواى ليديس قابل تنظيم است.

كاظمى گفت: ليديس در كنار خدماتى كه ذكر شد يك جامعه‌ى مجازى خواهد بود كه دانش آموزان در آن به تبادل اطلاعات مى‌پردازند. دانش آموزان، معلمين، پشتيبان‌ها و مديران مدارس مى‌توانند اعضاى اين جامعه باشند و تعامل اين افراد در اين فضاى آموزشى مى‌تواند به جذاب و مؤثرتر شدن فرآيند آموزش دانش آموزان كمك كند. يكى از بخش‌هاى جالب اين وب سايت اين است كه دانش آموز در سايت مى‌تواند ببيند همكلاسى‌ها و دوستان خود هم‌اكنون مشغول مطالعه‌ى چه درسى هستند يا در حال انجام چه آزمونى هستند و حتى مى‌تواند با همكلاسى‌هاى خود در مورد موضوعات آموزشى بحث و تبادل نظر كنند.

براى اينكه اطلاعات بيشترى در مورد ليديس كسب كنيد مى‌توانيد به آدرس اصلى ليديس يعنى www.lithis.com مراجعه كنيد.