مرکز رشد شريف

توسعه "زيست‌بوم شركتهاى خلاق" محور فعاليت‌هاى ستاد معاونت علمى شد

دبیر کارگروه برنامه توسعه زیست‌بوم شرکتهای خلاق و دبیر ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویت‌ساز معاونت علمی محور اصلی فعالیتهای این ستاد را در راستای این برنامه و حمایت از شرکتهای خلاق اعلام کرد.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران پویا؛ محمدحسین سجادی نیری با بیان اینکه محور اصلی فعالیتهای ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویت‌ساز معاونت علمی حمایت از شرکتهای خلاق و برنامه توسعه زیست‌بوم این شرکتها است، اظهار کرد: تمام تلاش برنامه این است، زیست‌بوم شرکتهایی که در حوزه کسب‌وکارهای نوین یا صنایع فرهنگی فعالیت دارند تقویت شده و از شرکتهای خلاق در این زیست‌بوم توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حمایت شود.

دبیر ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویت‌ساز معاونت علمی افزود: هدف این برنامه رفع موانع پیش‌روی کسب‌وکارهای نوین و خلاق است تا بتوان در قالب ارائه خدمات در فضای کسب‌و‌کار آنها و کمک به توسعه بازار این شرکتها از آنها حمایت کرد؛ در همین راستا آئین‌نامه این برنامه با همکاری معاونت سیاستگذاری معاونت علمی و مرکز فناوریهای راهبردی و مدیریت امور شرکتهای دانش‌بنیان تدوین و در سال 96 توسط معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ابلاغ شد.

وی گفت: برای تحقق این موضوع، دبیرخانه برنامه توسعه زیست‌بوم شرکتهای خلاق در راستای شناسایی و ارزیابی شرکتهای خلاق حائز صلاحیت تشکیل و حمایتهای اولیه نیز برای ارائه به شرکتهای خلاق در نظر گرفته شد؛ لذا پس از اجرای اولیه این برنامه در سال 96، مقرر شد تا در سال جدید اجرای این برنامه حمایتی در ذیل فعالیتهای اصلی معاونت علمی و ستاد فناوریهای نرم و هویت‌ساز قرار گیرد.

سجادی نیری گفت: از اهداف دیگر این برنامه جلب نظر سایر دستگاه‌های دولتی مرتبط است تا از برنامه خلاق حمایت کنند؛ با توجه به اینکه دستگاه‌هایی نظیر وزارت فرهنگ و ارشاد، وزارت ارتباطات و... یکسری حمایتهای جزیره‌ای را ارائه می‌دهند، به دنبال این هستیم که همه این حمایتها بصورت یکپارچه با همکاری دستگاه‌ها و سازمانهای مشابه تجمیع شوند.

وی تأکید کرد: این  حمایتها صرفاً مالی نیست؛ برخی از جنس توسعه بازار، تسهیل‌گری، کمک به بازاریابی، رفع موانع و ... است.

او درباره سایر حمایتها نیز اعلام کرد: یکسری از حمایتها به مانند حمایتهایی است که از شرکتهای دانش‌بنیان نیز صورت می‌گیرد؛ مانند کمک به توسعه بازار، شرکت در دوره‌های آموزشی، مشاوره‌های تجاری‌سازی، حضور در نمایشگاه‌های تخصصی و غیره.

وی افزود: دسته‌بندی شرکتهایی که در زیر این برنامه قرار می‌گیرند عبارتند از:
کسب‌وکارهای دیجیتال و فضای مجازی
صنایع دیداری و شنیداری
صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی
هنرهای تجسمی و هنرهای نمایشی
بازی، اسباب بازی و سرگرمی
طراحی و معماری
چاپ و نشر
گیاهان داروئی و طب سنتی
سایر صنایع خلاق و فرهنگی (به تصویب کارگروه)