مرکز رشد شريف صفحه نخست

هشت نكته مهم و حياتى براى مشاغل كوچك

مساله مهمى كه هر كسب و كارى با آن سروكار دارد، معرفى خود به صورت مختصر و مفيد است. «اثربخشى» يك معرفى خوب و جامع اعم از كتبى، شفاهى، ويدئويى، يا ديجيتالى مى تواند به اندازه اولين ملاقات افراد با يكديگر مهم باشد و تصويرى ماندگار در ذهن مخاطب ايجاد كند. برقرارى يك ارتباط خوب با مخاطب علاوه بر شرايط مساعد منبع ارسال، گيرنده، وسيله ارسال و محيط انتقال، به صراحت، روشنى، وضوح، ترتيب، طبقه بندى و جامعيت خود پيام نيز بستگى دارد.
    
    لازم به يادآورى نيست كه مطلب كنونى ناظر بر اين ويژگى اخير بوده كه براى مشاغل كوچك به معرفى كسب و كار و محصولات و شرحى در مورد مديران كفايت مى كند. هر كسب و كار بايد اين هشت نكته را آماده در دست داشته باشد و در هر نقطه تماس با مشتريان بالقوه، از آن ها جهت معرفى خود، استفاده كند. جاى تعجب است اگر در شرايطى كه مشتريان به اندازه كافى در مورد شما نمى دانند از آنان توقع داشته باشيد تا شما را انتخاب كنند پس همين امروز نسبت به تهيه اين مطالب در هر قالبى كه مناسب مى دانيد اقدام كنيد.
    
    1-شرح مختصرى از كسب و كار: مردم اعم از مشتريان، تامين كنندگان، كاركنان، خبرنگاران و تمامى كسانى كه ممكن است به نحوى بخواهند راجع به هويت شركت يا كسب و كار چيزى بدانند، بايد در كم ترين زمان بيش ترين اطلاعات را دريافت كنند، بنابراين چنين شرحى بايد داراى مطالبى با عناوين زير باشد:
    
    ) تاريخ تاسيس كسب و كار.
    
    ) محل دفتر مركزى و دفاتر يا نمايندگى ها.
    
    ) نام و شرح مختصرى از موسس و مديران ارشد و سوابق آن ها.
    
    ) شماره تلفن ها و ديگر وسايل تماس.
    
    ) بيانيه ماموريت مختصر.
    
    2-معرفى محصولات: براى هر يك از محصولات يا خدمات خود بايد متنى شامل موارد زير را آماده داشته باشيد:
    
    ) كارى كه محصول انجام مى دهد.
    
    ) ويژگى هاى متمايز و منحصر به فرد.
    
    ) مقايسه با محصولات مشابه در بازار.
    
    ) سطح كيفيت محصول.
    
    ) تعهداتى كه براى عملكرد صحيح و سالم محصول وجود دارد (ضمانت، خدمات، و...)
    
    ) قيمت
    
    3-شرح حال مختصرى از بنيانگذاران و مديران ارشد: بايد شرح حال مختصر و مفيدى در مورد هر يك از بنيانگذاران و نيز اعضاى هيات مديره را آماده داشته باشيد. اين شرح حال يا بيوگرافى مى تواند موارد زير را شامل شود:
    
    ) تحصيلات و دوره هاى غير آكادميك.
    
    ) تجربيات مرتبط.
    
    ) موفقيت ها و افتخارات.
    
    ) فعاليت هاى گروهى و ويژگى هاى كارهاى گروهى انجام شده.
    
    4-بيانيه ماموريت: يك بيانيه ماموريت مى تواند در كاركنان ايجاد انگيزه كند و آنان را در مورد فعاليت و اهداف مجموعه راهنمايى كند. اين بيانيه زمينه اصلى فعاليت و چشم اندازهاى آتى را اعلام مى كند و به اين ترتيب مى تواند شرايط بروز ظهور خلاقيت ها و ايده هاى جديد را در كاركنان فراهم آورد. شما حتى مى توانيد اين بيانيه ماموريت را به سرمايه گذارى بالقوه، وام دهندگان و يا رسانه ها اعلام كنيد و به اين وسيله منشور شغلى خود را به ديگران ابراز و آنان را به وضوح در مورد فعاليت خود آگاه كنيد.
    
    5-تاريخچه كسب و كار: علاوه بر «شرح مختصرى از كسب و كار» (موضوع بند يك) كه اصولافهرستى از واقعيت ها را در مورد شغلشان بازگو مى كند، اكنون بايد در يك پاراگراف امكانات و شرايط را در بدو تاسيس و راه اندازى، همچنين اشاره هاى مختصرى به مسير رشد طى شده و توانايى هاى فعلى ارايه كنيد.
    
    6-فهرستى از مشتريان سرشناس و طرف هاى مهم كارى: ارايه فهرستى از مشتريان، طرف هاى كارى در زنجيره تامين و يا زنجيره توزيع كه براى عموم شناخته شده هستند نظير شركت ها، موسسات و برندهاى معتبر مى تواند براى مشتريان بالقوه و نيز جذب سرمايه گذار مفيد واقع شود.
    
    7-رپورتاژ آگهى در جرايد و يا رسانه هاى صوتى و تصويرى: هنگام افتتاح كسب و كار و يا معرفى محصول جديد، در نظر داشته باشيد كه چاپ رپورتاژ آگهى در روزنامه ها و نشريات و يا ارايه آن به صورت صوتى و تصويرى در رسانه هاى مرتبط با توجه به نكته اشاره شده در ابتداى اين مقاله يعنى رعايت نكات الزامى براى به حداكثر رسانيدن اثر بخشى ارتباط با مخاطب، فرصت خوبى براى شناساندن كسب و كارتان به مردم است. اين شيوه به هنگام شركت در نمايشگاه هاى مختلف نيز از اهميت خاصى برخوردار است. رپورتاژ آگهى شما بايد مطالب زير را شامل شود:
    
    ) داراى آرم مجموعه شما باشد.
    
    ) مقدمه اى در مورد نقش صنفى و صنعتى كسب و كارتان در حيطه كلان اقتصاد جهانى و يا ملى.
    
    ) تاريخچه كسب و كار (بند5)
    
    ) شرح مختصرى از كسب و كار (بند يك)
    
    )معرفى محصولات (بند2)
    
    ) مقالات و يا خبرهايى كه در رسانه ها و از قول شخصيت هاى گوناگون سياسى، اجتماعى و علمى- فرهنگى، راجع به كسب و كار شما مطرح شده است.
    
    در نظر داشته باشيد انباشته كردن مطالب ممكن است موجب شود ناخودآگاه به چاپ و آگهى مطالب قديمى و ناكارآمد بپردازيد. بنابراين بهتر است هر كدام از اين مطالب را در يك فايل رايانه اى نگهدارى كنيد تا به هنگام نياز براى دور جديدى از رپورتاژ آگهى، آن ها را به روز كرده و اقدام كنيد.
    
    8- بريده اخبار: كسى را مسوول جمع آورى و بايگانى عنوان بندى شده بريده هاى روزنامه و جرايد و يا جمع آورى اخبار مربوط به كسب و كار خود بكنيد. آن ها را به صورت دوره اى (روزانه يا هفته اى) مرور كنيد و آن را براى تهيه مرجع (رفرانس) و ارايه به ديگران استفاده كنيد.
    
    همين چند اقدام مى تواند به افزايش اثربخشى شيوه معرفى شما به ديگران كه در فرصت هايى نادر فراهم مى آيد منتهى شود. فراموش نكنيد اولين برخورد هميشه تعيين كننده مكان و موقعيت شما در اذهان مخاطبانتان خواهد بود، پس آن را مهم شماريد و نسبت به پربار كردن آن حساسيت داشته باشيد.

منبع:روزنامه سرمايه