مرکز رشد شريف صفحه نخست

پيش از نگارش طرح اقتصادى چه بايد بكنيم؟

بيزينس ويك بررسى كرد:
پيش از نگارش طرح اقتصادى چه بايد بكنيم؟

مترجم: شادى آذرى
ابتدا شما نياز داريد كه محصول يا خدماتتان را با مشتريان بالقوه خود به بوته آزمايش گذاريد و تعريفى از الگوى اقتصادى فعاليتتان ارائه دهيد.



ويوك وادهوآ، يك كارآفرين باتجربه و از تحليلگران نشريه بيزينس ويك از تجربياتش در مورد پيش‌شرط‌هاى لازم براى تدوين طرح اقتصادى افرادى كه اقدام به راه‌اندازى كسب‌و‌كار جديدى مى‌كنند، گفته است. او در تازه‌ترين مقاله‌اى كه بيزينس ويك منتشر كرده چنين آورده است: پيش از آنكه آخرين فعاليت اقتصادى خود را آغاز كنم، درست براساس آنچه در دانشكده مديريت اقتصاد به ما آموخته بودند، يك طرح اقتصادى تهيه كردم. قصد داشتم سرمايه‌گذاران حرفه‌اى را جذب كارآفرينى خود كنم. اگر همه چيز براساس طرح اقتصادى 40صفحه‌اى من پيش مى‌رفت، شركت نرم‌افزارى من طى پنج سال با اختصاص يك درصد بازار به خود ميلياردها دلار ارزش مى‌يافت.
دوستان مدير من به من گفتند كه طرح اقتصادى من يكى از حرفه‌اى‌ترين طرح‌هاى اقتصادى است كه تاكنون مطالعه كرده‌اند. اما طولى نكشيد كه فهميدم اين طرح اقتصادى ارزشى بيش از همان تعداد ورق‌هايى كه روى آن حروفى چاپ شده بود، ندارد.اين طرح هيچ ارتباطى با شركتى كه من سرانجام تاسيس كردم، نداشت. فكر نمى‌كنم هيچ يك از صد نفرى كه من آن طرح را برايشان فرستاده بودم، كلمه‌اى بيش از بخش خلاصه مخصوص مديران را خوانده باشند.درست است كه گزارش‌هاى تحليلى كه براى تهيه بخش تحليل بازار خوانده بودم، چشم‌اندازهاى با ارزشى را در اختيارم گذاشته بودند و فرآيند نگارش بخش فروش و بازاريابى مرا واداشت كه در مورد چگونگى دستيابى به اهدافم بيشتر بيانديشم. اما دو، سه ماهى كه صرف نگارش اين طرح كردم، مى‌توانست بهتر سپرى شود اگر به جاى آن وقت خود را صرف بررسى چگونگى توليد محصولات و صحبت با مشتريان بالقوه‌ام مى‌كردم تا نيازهاى آنان را بهتر بشناسم.
طى سال‌هاى متمادى فعاليت اقتصادى‌ام با ده‌ها كارآفرين آشنا شدم كه به دنبال سرمايه‌گذار براى شركت‌هاى جديدشان بودند و صدها طرح اقتصادى را خواندم. به نظر مى‌رسد همه اين طرح‌هاى اقتصادى عين هم هستند. طرح اقتصادى يك شركت هميشه چون بخش خوب نوشته شده‌اى از يك داستان تخيلى است كه مملو از ايده‌هاى فوق‌العاده جالب است، هيچ كس به واقع معتقد به آنچه در اين طرح‌ها مى‌خواند، نيست. آنچه سرمايه‌گذاران با مطالعه چنين طرح‌هايى پيش از اقدام به سرمايه‌گذارى جست‌و‌جو مى‌كنند، يك محصول ثابت با تقاضاى فراوان بازار براى آن و يك تيم مديريتى با تجربه است و سرمايه‌گذاران چون فرشته‌هايى براى آنچه برايشان به تصوير مى‌كشيد و عينيت مى‌بخشيد با شور و اشتياق سرمايه‌گذارى مى‌كنند.
به ايده خود ارزش دهيد:
براى تهيه يك طرح اقتصادى كه سرمايه‌گذاران حرفه‌اى را به خود جذب كند، نياز داريد كه در ابتدا محصول يا خدمتتان را به بوته آزمايش گذاريد و الگوى اقتصادى خود را تعريف كنيد. چون واقعيت اين است كه همه آنچه را كه در مرحله تنها يك ايده مطرح مى‌سازيد، فقط يك ايده هست.
بهتر است ابتدا به اين ايده اعتبار ببخشيد و تغييرات لازم را براساس آنچه آموخته‌ايد پيش از نگارش نهايى طرح اقتصادى خود در آن اعمال كنيد.
در اينجا به چند نكته كه بايد پيش از نگارش نهايى طرح اقتصاديتان به آن توجه كنيد، اشاره مى‌كنيم:
1 - تفكراتتان را درباره محصولى كه مى‌خواهيد توليد كنيد و نيازمندى‌هايى را كه با آن برطرف مى‌كنيد، به رشته تحرير درآوريد. شما بايد اين فرضيه خود را با جزئيات بيان كنيد.
2 - اين فرضيه را هرچه بيشتر با مشتريان بالقوه خود مطرح كنيد و سعى كنيد تعداد اين افراد را افزايش دهيد. از همه آنها بپرسيد اگر محصول يا خدمتتان را توليد كنيد، آنها آن را خواهند خريد يا نه. با ويژگى‌هايى كه آنها نياز دارند و مبلغى را كه حاضرند براى آن بپردازند، بيشتر آشنا شويد و از آنها بخواهيد ايده‌هاى بيشترى به شما بدهند و اطمينان حاصل كنيد كه براى محصول يا خدماتتان بازار به اندازه كافى بزرگ هست.
3 - نمونه‌اى از محصولتان را توليد كنيد يا يك مرحله آزمايش از خدمتتان را به اجرا گذاريد و از مشتريان بالقوه خود بپرسيد كه نظرشان درباره آن چيست. به اين ترتيب درمى‌يابيد كه مشتريان معمولا داده‌هاى بهترى در اختيارتان مى‌گذارند، اگر يك محصول را آزمايش كنند.
4 - سپس الگوى اقتصادى خود را تعريف كنيد.
خبر خوب اينكه به محض آنكه الگوى اقتصادى خود را به مرحله كمال برسانيد، احتمال اينكه سرمايه‌گذاران حرفه‌اى جذب شما شوند، بسيار زياد است. اغلب كارآفرينان با نگارش مدل‌هاى اقتصادى خود به عقب بازمى‌گردند تا درباره محصولات و خدماتشان دوباره بيانديشند. در حالى كه اگر اين مراحل را انجام دهيد، از ايجاد خلاء در عملكرد تيم اقتصادى خود نيز جلوگيرى مى‌كنيد. در اين صورت خواهيد توانست انتظاراتى واقع‌گرايانه از آنچه فعاليت اقتصاديتان مى‌تواند به دست دهد و ميزان بودجه‌اى كه مورد نيازتان هست، داشته باشيد. در اين صورت سرمايه‌گذاران نيز طرح اقتصادى شما را جدى‌تر تلقى خواهند كرد.

منبع: روزنامه دنياى اقتصاد