مرکز رشد شريف

اشتباهات ‌متداول كارآفرينان و روش ‌اجتناب ازآنها

تعداد زيادى از افراد كارشان را بدون توجه به ميزان تلاش لازم و زمان موردنياز براى رسيدن به نتيجه موردنظر شروع مى‌كنند. آنها در انجام تحقيقات اوليه قصور كرده‌ و در نتيجه خيلى زود مغلوب مى‌شوند.
اگرشما نيز قصد فعاليت و حضور دربازاركاررا داريداحتمالاً اولين سوالى كه از خودتان مى‌پرسيد اين است كه آيا واقعاً آمادگى شروع يك كسب و كار را داريد؟ آيا ذهنى كارآفرين داريد؟ آيا علاقه مند هستيد براى رسيدن به موفقيت تمام وقت خود را صرف كنيد؟ آيا آماده هستيد كه سخت كوشش كنيد.

قبل ازهرچيز شما مجبور خواهيد بود نقش هاى متفاوتى را به عهده گيريد، هرجا لازم باشد بايد به عنوان مدير اجرايى، مديرعامل ، حسابدار ، بازارياب ، تكنسين كامپيوتر، منشى ، مسوول پذيرش مشترى كار كنيد.

بنابراين بايد آمادگى لازم را درخودتان به وجود آوريد زيرا روزهايى فراخواهد رسيد كه شما نااميد، افسرده و خسته مى‌شويد. بايد توجه داشته باشيد كه موفقيت يك شبه بدست نمى آيد . ممكن است يكسال يا دو سال طول بكشد تا شما نتيجه مورد انتظارتان را بدست آوريد.

براى اجتناب از اين نااميدى در اينجا به 12 اشتباه معمول كه كارآفرينان مرتكب مى‌شوند و راههاى دورى از آن اشاره شده است .

اشتباه اول - قصور در گذاشتن وقت كافى براى تحقيق در مورد ايده‌هاى شغلى و بررسى اينكه آيا ايده موردنظر امكان  رشد و ترقى دارد؟
بسيارى از كارآفرينان اغلب به خاطر اينكه حقيقتاً كارشان را دوست ندارند، شكست خورده‌اند؛ آنها بيشتر علاقه به كسب درآمد دارند. مهم است كه در شروع ، كارى را كه واقعاً دوست داريد انجام دهيد. زيرا وقت زيادى صرف آن خواهيد كرد.
تكليف شما:  وقت كافى صرف كار روى طرح شغل موردنظرتان كنيد كه شامل تعيين اهداف - استراتژى ،تحقيق درباره  بازار هدف ، تجزيه صنعتى (ميزان توليد، هزينه توليد، فرآيند كار، عوامل موفقيت ، عوامل تهديدكننده و غيره)، طرح بازاريابى، برنامه و طرح مالى و فروش است.

اشتباه 2- عدم تشخيص درست در تعيين اينكه آيا (شغل موردنظر) واقعاً ايجاد ارزش افزوده‌ مى‌كند.
بسيارى از شغل‌هاى پايدار كه در طول زمان باقى مانده‌اند با ارائه خدمات مورد نياز مردم ارزش افزوده ايجاد كرده‌اند.
تكليف شما: مطمئن شويد كه محصول يا خدمات شما براى مشترى سودآور است. آماده باشيد تا هر مشكلى كه مشترى در رابطه با كار شما دارد، حل كنيد.

اشتباه 3- عدم دستيابى به فهم كامل و كلى از شغل موردنظر .
هر شغلى يك دستورالعمل ، نكات حساس و كليد تقويت كننده و ارتقاء دهنده دارد.
بسيارى از پيشكسوتان، مديران و مديران اجرايى مى‌گويند موفقيت بستگى زيادى به توجه به جزئيات دارد.
تكليف شما: جمع كردن اطلاعات لازم از تمام جنبه‌هاى مختلف شغل و نكات مهم آن و دانستن اينكه چطور محصول يا خدمات خود را به روشى ساده و آسان ارائه نمائيد.

اشتباه 4- عدم توانايى در توضيح شغل در تنها يك يا دو جمله .
بدون شك قبلاً با كارآفرينى كه شغلش فنى و پيچيده است و نمى‌تواند آن را با مفاهيم ساده و آسان بيان كند. يا ، 20 دقيقه طول مى‌كشد تا هدف شغلش را بيان كند، برخورد كرده‌ايد. توضيح دهيد شغل شما چه ارزش افزوده و يا منفعتى ايجاد مى‌كند؟
تكليف شما: آماده ساختن توضيحى كوتاه و موثر در 15 تا 60 ثانيه كه بتوانيد اهداف شغل را با تمركز روى سودآورى آن بيان كند. به طورى كه شما و شغلتان  بيادماندنى شود.

اشتباه 5- قصور در انجام تحقيقات اوليه .
ايده‌هاى بزرگى هست كه شما مى‌توانيد به آن بپردازيد. اما كليد اصلى در هر شغل اين است كه شغل موردنظر و اهداف سرمايه گذارى در اين شغل، بتواند نظر مشتريان را جلب و ايجاد درآمد كند. براى شروع يك شغل داشتن ايده بزرگ به تنهايى كافى نيست.
تكليف شما: وقت بگذاريد، جنبه‌هاى مختلف شغل را مطالعه و بررسى كنيد، بفهميد چه چيز باعث كارايى بيشتر مى‌شود. چطور مى‌توانيد به مشتريان خدمات ارائه و ايجاد سود و منفعت ‌كنيد و چه چيز موجب ضرر مى‌شود.

اشتباه 6 - قصور در ايجاد ارتباط با كارشناسان فنى كه مى‌توانند در شروع كار به شما كمك كنند.
كارآفرينان زيادى هستند كه از دوستان و اقوامشان مى‌خواهند در شروع يك كار جديد توصيه‌هايى به آنها بكنند. مشكل اين است كه آنها اغلب از كسانى سوال مى‌كنند كه هرگز هيچ تجربه‌اى در شروع يك شغل نداشته‌اند . بنابراين، در واقع اين افراد در شرايطى نيستند كه بتوانند توصيه‌اى كنند.
تكليف شما : يك يا دو كارشناس استخدام كنيد. با كارشناسانى كه مهارت‌ها و تجربه‌هايى دارند كه خودتان فاقد آن هستيد مشورت كنيد . با كسانى كه حرفه‌اى هستند و مى‌توانند توانايى شما را كامل و نواقص شما را بپوشانند گروه تشكيل دهيد.

اشتباه 7- فقدان برآورد و نيازهاى مالى.
آيا مى‌دانيد چقدر توانايى مالى نياز داريد كه بتوانيد كارتان را شروع كنيد. آيا با بازار آشنا هستيد . آيا هزينه‌ها را محاسبه كرده‌ايد. آيا برنامه فروش داريد؟ آيا مى‌دانيد چه تعداد مشترى نياز داريد. آيا مى‌دانيد چه مدت طول مى‌كشد قبل از اينكه اولين سود را بدست آوريد، يا قبل از آنكه درآمدى بدست آوريد؟
تكليف شما: قبل از شروع ، براى بررسى تمام جنبه‌هاى كار وقت بگذاريد ، به خصوص روى جنبه‌هاى اصلى شغل تان

اشتباه 8- فقدان برنامه‌ريزى از قبل براى بازاريابى
بسيارى از كارآفرينان كارشان را بدون تعيين و نمودار اوليه هدف شروع مى‌كنند و در نتيجه در جذب مشتريان دچار شكست مى‌شوند . بازاريابى بايد يكى از اهداف مهم شما باشد، تهيه يك طرح بازاريابى به شما كمك خواهد كرد كه تعيين كنيد چطور محصولات و خدمات خود را ارتقاء دهيد يا سيستمى را ايجاد كنيد كه مشتريان بيشترى جذب كنيد.
تكليف شما: وقت و انرژى مناسبى براى كار روى طرح بازاريابى بگذاريد. هفته‌اى يك بار يك جلسه را به بررسى طرح بازاريابى تان اختصاص دهيد و هر اتفاقى كه مى‌افتد اين جلسه را لغو نكنيد . اين بررسى براى كار شما اساسى است.

اشتباه 9- فقدان بودجه ريزى براى هزينه‌هاى بازاريابى
امروز جهان از مشاغل زيادى پر شده و احتمالاً تعدادى از اين مشاغل اساساً همان فعاليتى را دارند كه شما داريد . اين بدان معنى است كه شما بايد بوسيله برجسته كردن كار خودتان تفاوت ايجاد كنيد. تبليغ براى حيات و دوام كسب و كار شما ضرورى است وگرنه هيچ مشترى جذب نخواهيد كرد.
تكليف شما: مطمئن شويد كه استراتژى شما حرفى براى گفتن دارد . تبليغ، كارت تجارى و بازاريابى كه به شكلى حرفه‌اى طرح ريزى شده، تهيه كنيد. سعى نكنيد در اين زمينه صرفه جويى كنيد اين امور كار شما را بازتاب مى‌دهد. يك كارت تبليغ تجارى ارزان از نظر حرفه‌اى اثر خوبى ندارد.

اشتباه 10- قصور در تمركز روى كار.
بسيارى از كارآفرينان افراد پرانرژى و مشتاقى هستند (كه اين خصوصيت براى موفقيت اساسى است). اما امكان دارد آنها بيش از اندازه خوش بين باشند و همزمان به دنبال اهداف زيادى باشند. اين روش منجر به نتايجى در حد وسط مى‌شود. وظائف شغلى خود را تا آنجا كه ممكن است مختصر و كوتاه تعريف كنيد. وقتى شما همزمان به چند جهت مختلف توجه داشته باشيد ، بخصوص در اولين روزهاى شغل تان ، احتمالاً در اجراى صحيح آن شكست مى‌خوريد. لذا به جاى اينكه با فعاليت و كوشش خود راه را باز كنيد، به پايان كار مى‌رسيد. به عبارت ديگر، شما وقت خود را براى اقدام در مورد هر كدام از اين كارهاى مختلف تقسيم خواهيد كرد و آرامش و وقت كافى نخواهيد داشت كه بنشينيد و براى يافتن بهترين راه بهبود طرح بازاريابى، توليد محصول جديد يا گسترش خدمات خود تصميم بگيريد.
تكليف شما: اهداف و وظايف شغل خود را بشناسيد. آنها را بنويسيد. مطمئن شويد كه اهداف واقعى ، ويژه و قابل سنجش هستند و براى رسيدن به آن مهلت تعيين كنيد.

اشتباه 11- شكست با توزيع گسترده محصول
وقتى شما توزيع محصول و خدمات خود را گسترش داده‌ايد، ممكن است فكر كنيد كه عرضه كالا در بازار كامل شده است . اما متاسفانه براى فروش موثر نمى‌توانيد آن را به هركسى ارائه دهيد. شما نياز داريد كه بازار هدف ويژه‌اى را انتخاب كنيد و آن را حفظ كنيد . با انجام اين كار شما پيام موثرترى خواهيد داشت و به احتمال زياد دستيابى به موفقيت زودتر خواهد بود.
تكليف شما: به دقت هدف، نمودار، مشتريان موردنظر خود را معين كنيد، كجا مى‌روند، چه مى‌‌خوانند؟ سرگرمى آنها چيست و ... وقتى شما درك كاملى از خصوصيات مشتريان داشته باشيد، آنگاه مى‌توانيد درك كاملى داشته باشيد از اينكه چطور و كجا آنها را بيشتر پيدا كنيد.

اشتباه 12-  قصور در ادامه ارتباط با مشترى
بسيارى از كارآفرينان جديد اغلب بقدرى در پيدا كردن مشتريان جديد نااميد هستند كه مشتريانى كه قبلاً يافته‌اند را فراموش مى‌كنند و در حقيقت در شغل شان به پايان خط مى‌رسند . آمار نشان مى‌دهد كه هزينه اقدام براى جلب نظر يك مشترى جديد 7 برابر بيشتر از فروش بيشتر به يك مشترى قديمى است . بنابراين گسترش يا بهبود و حفظ يك سيستم مفيد و سازمان يافته براى ارائه خدمات جديد به مشتريان و جلوگيرى از دست رفتن آنها لازم است .
تكليف شما: پيوسته از طريق يك خبرنامه ، فروش فوق العاده ، ساخت يك محصول جديد و مزايده با مشتريان فعلى در تماس باشيد. در صورتى كه خودتان محصولى نداريد به شبكه ارتباطى بازاريابى بپيونديد.
كسانى كه قبلاً از شما خريد كرده‌اند وقتى كه محصولات ديگرى به آنها پيشنهاد دهيد قدردانى خواهند كرد. آمارها نشان مى‌دهد كه يك سوم مشتريان از پيشنهادات جديد سود مى‌برند. ايجاد ارتباط خيلى خيلى ويژه با مشتريان اساسى است. آنها بهترين مخاطبان شما هستند.

منبع: بازار كار