مرکز رشد شريف صفحه نخست

بى‌توجهى صنعت، دانشجويان را از حركت بازندارد!

وزير علوم با تاكيد بر اين كه وزارت علوم، تحقيقات و فن‌آورى آماده هرگونه همكارى، حمايت و هماهنگى با فعاليت‌هاى دانشجويى است از دانشجويان خواست كه عدم همراهى ارگان‌هاى ذيربط را جدى نگيرند و حركت علمى بالنده‌شان را تا جلب اعتماد صنايع ادامه دهند.

به گزارش خبرگزارى دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر زاهدى اين مطلب را عصر دوشنبه در مراسم اختتاميه مسابقه ملى طراحى و ساخت خودرو الكتريكى در دانشگاه صنعتى شريف عنوان كرد كه عدم حمايت صنايع خودروسازى كشور از اين حركت دانشجويى، گلايه دانشجويان و مسوولان برگزارى اين مسابقات و حتى رييس دانشگاه صنعتى شريف را موجب شده بود و وزير صنايع هم على‌رغم اعلام قبلى و اختصاص زمانى براى سخنرانى وى در مراسم حضور نيافت.

وزير علوم خاطرنشان كرد: در مسير حركت‌هاى علمى نبايد مشكلات و عدم همراهى ساير ارگان‌ها را از آن جهت كه ممكن است خدشه‌اى به راهمان وارد كند، جدى بگيريم. مسير خود را محكم ادامه مى‌دهيم و به طور حتم صنعت هم به ميدان خواهد آمد.

وى خاطرنشان كرد: اين قبيل مسابقات به اعتماد بيشتر صنعت به دانشگاه و نسل جوان دانشگاهى منجر مى‌شود و گزارشى از اين جلسه در دولت ارائه خواهيم كرد و از وزراى صنعتى خواهش مى‌كنم كه از دانشگاه‌ها در جهت انجام پروژه‌ها حمايت كنند و معاونت علمى و فن‌آورى رياست جمهورى نيز بذل عنايت بيشترى در اين جهت داشته باشد.

وزير علوم اضافه كردد: حمايت معاونت علمى رييس‌جمهور به آغاز برگزارى چنين مسابقاتى در سال جارى منجر مى‌شود كه شروعى با بركت با استفاده از فن‌آورى‌ها و تكنيك‌هاى نو، خلاقيت‌ها و ابتكارات خواهد بود.

زاهدى خاطرنشان كرد: هدف اين مسابقات، ايجاد حس اعتماد به نفس، خودباورى، بروز خلاقيت و ابتكار، همكارى جمعى، مديريت و هدايت پروژه است و سبب مى‌شود تا فارغ التحصيلان با شجاعت و قدرت خلاقيت ويژه و روحيه تعامل و همكارى وارد صنعت شده و در آغاز اشتغال، نشان دهند كه از توانايى بالايى براى انجام كارهاى نو در صنعت برخوردارند.

وزير علوم با اشاره به منافع ملى ادامه اين روند در دراز مدت از اين كه برخى مطبوعات وزارت علوم، تحقيقات و فن‌آورى را همان وزارت آموزش عالى و غافل از تحقيقات و فن‌آورى مى‌دانند، گلايه كرد و افزود: شما با اين دستاوردها و حركت‌ها، نشان داديد از همين سال‌هاى جوانى به فن‌آورى پرداخته‌ايد و اعلام مى‌كنم كه ما نيز فن‌آورى را به عنوان بخشى جدى و يكى از سه محور مهم ماموريت‌هاى خود مى‌دانيم و آن را به موازات تحقيقات و آموزشى جلو مى‌بريم.

به گزارش ايسنا، وى با اشاره به توسعه جدى در مراكز رشد و پارك‌هاى علم و فن‌آورى اظهار كرد: تاكنون 9 هزار نفر از فارغ التحصيلان در اين بخش‌ها مشغول به كار هستند، هر چند كه در ابتداى راه هستيم، اما ارتباط تنگاتنگ ميان مراكز رشد و صنعت ايجاد شده است. اين دستورالعمل‌ جدى ماست و اميدواريم تا سال آينده كل كشور را به نحو مناسب پوشش دهيم.

زاهدى در ادامه با اشاره به ورود بخش فن‌آورى در آيين‌نامه ارتقاى اعضاى هيات علمى دانشگاه‌ها تصريح كرد: به منظور تشويق اساتيد براى ورود به بحث فن‌آورى، تجديد نظرى در آيين‌نامه ارتقاء انجام شده كه اميدوارم طى دو تا سه هفته آينده به تصويب شوراى عالى انقلاب فرهنگى برسد، به طورى كه در بخش حق وتو، قسمتى را به نوآورى و فن‌آورى اختصاص داده‌ايم كه موجب مى‌شود، اعضاى هيات علمى با طيب خاطر وارد اين عرصه شده و ايده‌هاى خود را به كمك دانشجويان تبديل به فن‌آورى كرده و محصول آن را كه نيازى از كشور برطرف مى‌كند،‌ وارد بازار كنند.

به گفته وى، فن‌آورى، منابع اقتصادى زيادى دارد و از فروش آن مى‌توان اقتصاد را پويا كرد.

دكتر زاهدى خاطرنشان كرد: دنياى امروز، دنياى فن‌آورى بوده و كشورى قوى است كه فن‌آورى‌هاى بيشترى داشته و فروش آنها را دنبال كند و پيش از ديگر كشورها به فن‌آورى مورد نياز مردم دست يابد.

وى در ادامه به پيشنهاد دانشجويان دانشگاه شيراز مبنى بر ايجاد پژوهشكده‌هاى دانشجويى اشاره كرد كه مورد لطف مقام معظم رهبرى قرار گرفته است و ماموريت پيگيرى آن را به وزراى ذيربط اعلام كرده‌اند.

وزير علوم اظهار كرد: اميدوارم با نوعى كپى رايت نمونه چنين پژوهشكده‌هايى در تمام دانشگاه‌ها ايجاد شود تا به محل رشد و بروز خلاقيت، ابتكار و نوآورى تبديل شوند.