مرکز رشد شريف صفحه نخست

دستيابى فناوران مستقر در مركز رشد شريف به دانش فنى گيربكس رباتيكيAMT

پژوهشگران يك واحد فن‌آورى مستقر در مركز رشد فناوريهاى پيشرفته دانشگاه صنعتى شريف با همكارى جهاد دانشگاهى استان كرمانشاه موفق به طراحى و ساخت گيربكس رباتيكى AMT و كلاچ هوشمند شدند كه به گفته آن‌ها علاوه بر مصرف سوخت،‌آلايندگى و استهلاك كمتر را داشته و مانند سيستم هاى دستى راندمان بالا، ‌تعميرونگهدارى راحت،‌ قيمت، وزن، اندازه كم و راحتى را داراست.

مصطفى ستارى، مدير دفتر واحد فناور مستقر در مركز رشد فن‌اورى‌هاى پيشرفته دانشگاه صنعتى شريف در گفت‌وگو با خبرگزارى دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار كرد: (AMT (Automated Manual Transmission نوعى از سيستم هاى انتقال قدرت دستى است كه عمليات كلاچ گيرى و تعويض دنده در آن ها به وسيله يك سرى عملگرهاى رباتيكى و با فرامين يك واحد كنترل هوشمند به نام TCU انجام مى گيرد. درخواست تعويض دنده هم به وسيله TCU و هم با درخواست خود راننده قابل ارائه مى باشد. همچنين براى ارتباط با راننده نيز بخشى جهت دريافت فرامين راننده وجود دارد كه مى تواند فرامين مختلف را از راننده بگيرد.

وى افزود: علاوه بر آن عمدتا در پانل جلويى خودرو يك واحد نمايش وضعيت دنده تعبيه شده تا راننده بتواند همواره وضعيت موجود را مشاهده نمايد.

ستارى با بيان آنكه سيستم تعويض دنده AMT براى نخستين بار در سال 1996 به وسيله شركت «بى ام و» پا به عرصه ظهور گذاشت، اظهار داشت كه با اين وجود هر خودرويى نياز به طراحى جديدى دارد.

وى خاطر نشان كرد: اين سيستم هم خواص مطلوب سيستم هاى دستى مانند راندمان بالا، ‌تعمير و نگهدارى راحت،‌ قيمت، وزن و اندازه كم و هم خواص مطلوب سيستم هاى اتوماتيك مثل راحتى را دارا مى باشد.

ستارى اضافه كرد: هم اكنون بسيارى از شركت‌هاى خودروسازى معتبر ازاين سيستم در محصولات خود بهره مى برند و پيش بينى مى شود در سال هاى آتى، بخصوص در قاره اروپا سهم عمده اى از بازار خودروهاى خودكار به اين تكنولوژى اختصاص يابد.

وى افزود: اين شركت با همكارى جهاد دانشگاهى استان كرمانشاه هم اكنون به عنوان نخستين سازنده اين محصول در كشور قصد دارد تا توليد اين محصول را براى خودروهاى پر تيراژ كشور (پرايد،‌سمند، L90 , RIO ) به انجام رساند.

مدير توليدكننده اين محصول به مزيت‌هاى رقابتى و محصولات مشابه در بازار نيز اشاره و اظهار كرد: در بازار داخلى محصول مشابهى با تكنولوژى AMT وجود ندارد و هيچ شركت داخلى اين دانش فنى را در اختيار ندارد.

ستارى ادامه داد: قيمت تجارى سازى اين دانش فنى براى هر خودرو جديد نيز دست كم دو تا پنج ميليون دلار مى‌باشد كه اين هزينه مربوط به بخش نمونه سازى، ‌صنعتى سازى، تست‌ها و اخذ استانداردهاى مورد نياز مى‌باشد.

وى با اشاره به آنكه در بخش كلاچ اتوماتيك در بازار داخلى يك شركت توليد كننده وجود دارد، تصريح كرد: در بازار خارجى رقباى بزرگى وجود دارند كه عمده آنها ZF و LUK و Magneti Marelli هستند.

ستارى در خصوص مزيت هاى AMT در مقايسه با ساير انواع خودكار گفت: قيمت تمام شده حدود نصف و كمتر، ‌تعمير و نگهدارى راحت‌تر، اصول سيستم كماكان دستى است و حداقل در بازار داخلى اين مساله خيلى با اهميت است.

وى به مصرف سوخت حتى كمتر از سيستم هاى دستى نيز اشاره كرد و افزود: با توجه به استفاده بهينه از قدرت موتور نسبت به حالت دستى در حالى كه انواع خودرو بين 10 تا 20 درصد مصرف سوخت بيشتر از سيستم هاى دستى دارند، اين مورد براى سيستم هاى اتوماتيك AT كه هم اكنون بر روى خودروهاى پژو شركت ايران خودرو نصب شده،‌ به راحتى قابل مشاهده است،‌ همچنين نسبت به گيربكس هاى دستى از راحتى فوق‌العاده اى برخوردار است و نياز به انرژى كمترى براى تعويض دنده دارد.

ستارى در گفت‌و‌گو با ايسنا اضافه كرد: بنابراين استفاده از گيربكس رباتيكى AMT اين گونه است كه در داخل موتور رباتى وجود دارد كه كار تعويض دنده را انجام مى‌دهد، البته مى‌توان به صورت دستى نيز اين كار را انجام داد.

ستارى توضيح داد: اين كار بر روى L90 انجام شده است و بر روى پرايد نيز در حال اجرا است.

وى تاكيد كرد: ايده اوليه به كارگيرى اين محصول را اروپايى‌ها مطرح كردند كه از گيربكس معمولى استفاده كنند يا از ربات بهره بگيرند.