مرکز رشد شريف

معرفى كتاب راه اندازى كسب و كار در 24 گام

راه‌اندازی یک کسب‌وکار همیشه با ابهام و استرس و پرسش‌های فراوانی روبه‌رو است. فرقی نمی‌کند کاری که شما می‌خواهید انجام دهید کسب‌و‌کاری بزرگ یا کوچک باشد. در آغاز باید به دنبال پاسخ سوالهای اساسی بگردید. از کجا باید شروع، چه مدلی را باید انتخاب و چه مراحلی را باید طی کرد؟

کتاب « راه‌اندازی کسب‌وکار» راهنمای عملی فوق العاده‌ای برای کارآفرینان است که با مطالعه و دقت در نکات آن می‌توانند با کل فرآیند کارآفرینی و طراحی یک کسب‌و‌کار آشنا شوند و توانایی تحلیل مدل‌های مختلف را به دست آورند. معمولا در جریان طراحی کسب‌و‌کار و عرضه محصولات مراحلی از قلم می‌افتد که به ظاهر بی‌اهمیتند اما در زمان بهره‌برداری پروژه خود را نشان می‌دهند. این کتاب مرحله به مرحله، ساختار و دانش مورد نیاز کارآفرینان را برای افزایش سطح موفقیتشان ارائه می‌دهد و برای افرادی که در صدد طراحی و اجرای یک کسب‌وکار جدید و یا احیای آن هستند نظم و انضباط ذهنی به ارمغان می‌آورد. کتاب حاضر کمک می‌کند ایده‌های شما از مرحله ذهنی عبور کرده و عملیاتی شود.

کتاب حاضر را شاید بتوان خلاصه سیلابس‌هایی دانست که در دانشگاه ام آی تی تدریس می‌شود بعلاوه تجربه‌ای که نویسنده در طول ۲۵ سال سابقه موفق در کسب‌و‌کار داشته و در اختیار خوانندگان کتاب قرار داده است . بیل اولت مدیر عامل مرکز کارآفرینی مارتین‌تراست در دانشگاه ام آی تی و همچنین یکی از مدرسان ارشد در زمینه طراحی کسب‌وکار است . آثار او تاکنون جوایز متعددی کسب کرده است که آخرین آنها جایزه معتبر آدولف اف. مونوسون برای مشاوره کارآفرینی در ام آی تی بود که در سال ۲۰۱۳ به او اهدا شد.

 


آنچه کتاب می‌گوید

کارآفرینی آموختنی است یا به عبارتی کارآفرینی را می‌توان آموزش داد؛ این ادعای اصلی نویسنده است. اولت دلایل موفقیت دانشگاه ام آی تی در کارآفرینی را با وسواسی قابل توجه و با زبانی ساده و کاربردی آموزش می‌دهد. دلیل واقعی موفقیت در ایجاد شرکت‌های جدید، ترکیبی از روح و مهارت در این دانشگاه است که نویسنده سعی می‌کند چکیده آن را در اختیار مخاطبان قرار دهد. این کتاب مانند جعبه ابزار یکپارچه‌ای طراحی شده و قابل استفاده برای طیف وسیعی از کارآفرینان تازه کار تا کهنه کار است. کتاب‌های مختلفی در مورد کسب‌وکار وجود دارد اما این کتاب تنها منبعی است که همه مطالب را به خوبی و یکجا به مخاطب عرضه می‌کند. یکی از نکات مهم مثال‌های متعددی از دانشجویان ام ای تی است که در برنامه تحصیلی خود در موسسات تجاری داشته‌اند. ذکر این مثالها دارای ارزش آموزشی فراوانی است.

در این کتاب ۲۴ گام برای موفقیت کسب‌وکارهای نوپا طراحی شده است. گام هایی که از یکدیگر مجزا هستند و می‌توانند در شش دسته موضوعی تفکیک شوند. هر گام باید در نظم عددی خودش تمام شود. با آغاز هر مرحله شما قادر به تجدید نظر در مراحل قبل و بهینه سازی آنها خواهید بود. شش موضوع اصلی ۲۴ گام عبارتند از:

 

موضوع اول: مشتریان شما چه کسانی هستند؟ ( که شامل ۶ گام است مانند تقسیم بندی بازار، انتخاب بازار خط مقدم و  ...)

موضوع دوم: چه کارهایی برای مشتریانتان می‌توانید انجام دهید؟ (گام هایی مانند مشخص کردن شایستگی‌های محوری و ترسیم موقعیت رقابتی‌تان در بازار و...)

موضوع سوم: مشتریانتان چگونه به محصولاتتان دست می‌یابند؟ (شامل سه گام؛ تعیین واحد تصمیم‌گیری مشتری، فرآیند جذب مشتری دست به جیب و فرآیند فروش برای جذب مشتری)

موضوع چهارم: چگونه از محصولتان درآمد کسب کنید؟ (شامل ۴ گام مانند طراحی مدل کسب‌وکار، تعیین چهارچوب‌های قیمت‌گذاری و...)

موضوع پنجم: چگونه محصولتان را طراحی کنید و بسازید؟ (گام هایی مانند شناسایی فرضیات کلیدی، آزمون فرضیات کلیدی و...)

موضوع ششم: چگونه کسب‌وکارتان را اندازه‌گیری کنید؟ (شامل دو گام محاسبه اندازه کل بازار در دسترس برای بازارهای پیش رو و توسعه برنامه محصول)

 

این کتاب توسط گروه پژوهشی صنعتی آریانا ترجمه و انتشارات آریاناقلم آنرا چاپ کرده است.

 منبع: aryanagroup.com